Conducerea unei mașini cu „automat” are multe avantaje, cum ar fi confortul și ușurința în utilizare. De aceea, mulți șoferi preferă cutiile automate, care cresc confortul în condiții de trafic intens. Totuși, chiar și la o mașină cu transmisie automată există anumite subtilități. Cunoașterea tehnicii corecte de plecare de pe loc, frânare și a particularităților de funcționare a cutiei automate va prelungi durata de viață a mașinii și va spori siguranța pe drum. În acest material, vom analiza principiile de bază ale conducerii unui vehicul cu transmisie automată.
Cum corect să vă porniți de pe loc cu cutie automată
Pornirea de pe loc cu o mașină automată este mai simplu decât cu una cu transmisie manuală. Cu toate acestea, un start sigur are un algoritm propriu. Pornirea trebuie să se facă din poziția „P” (parcare) sau „N” (neutru). Aceste poziții sunt sigure, deoarece nu încarcă transmisia. Dacă pornirea se face de pe o pantă, folosiți frâna de mână.
Porniți motorul și comutați în modul „D” (conducere). După pornirea motorului, ținând piciorul pe frână, schimbați maneta în „D”. Este important să continuați să țineți piciorul pe pedala de frână pentru a evita ca mașina să pornească prematur.
Când eliberați pedala de frână, mașina va începe să se miște datorită tracțiunii automate. Nu vă grăbiți să apăsați accelerația, mai ales pe un drum drept. Odată ce ați atins o viteză mică, adăugați treptat accelerația pentru un start mai confortabil.
Plecarea de pe o pantă. Pe pante, mașina poate aluneca înapoi. Pentru a evita acest lucru, eliberați treptat frâna, apăsând în același timp pe accelerație. În modelele moderne de automobile, adesea există un sistem de asistență la plecarea de pe loc pe pantă (Hill Start Assist), care menține mașina pe loc timp de câteva secunde.
Cum să frânezi corect la o mașină automată
Frânarea la o mașină cu cutie automată exclude practic utilizarea modului manual în timpul schimbării vitezelor, deoarece acest proces este gestionat de sistem. Totuși, frânarea corectă rămâne un element important al conducerii sigure:
Reducerea treptată a vitezei. Pentru a reduce viteza, apăsați cu atenție pe frână. Cutia automată va schimba vitezele în trepte inferioare pe măsură ce viteza scade. Frânările bruște sunt nedorite, deoarece pot afecta manevrabilitatea, mai ales pe un drum alunecos.
Oprirea completă. Apăsați frâna până la oprirea completă. Dacă oprirea este scurtă, mențineți maneta în modul „D”, ținând frâna apăsată.
Folosirea modului „N”. În cazul opririlor prelungite, de exemplu, la semaforul roșu, puteți muta maneta în „N” (neutru) pentru a reduce sarcina asupra motorului. Totuși, pe o pantă, nu uitați să folosiți frâna de mână pentru a evita ca mașina să înceapă să se miște.
Frânarea pe coborâri. La coborâri abrupte, puteți schimba în trepte inferioare („L” sau „2”), astfel încât motorul să ajute la frânare. Acest lucru reduce tensiunea și previne supraîncălzirea sistemului de frânare.
Cum să schimbați vitezele corect la o mașină automată
Deși transmisia automată simplifică semnificativ procesul de conducere, utilizarea corectă a manetei de schimbare este, de asemenea, importantă pentru durabilitatea mașinii. Iată toate pozițiile cutiei automate și destinația lor:
Modul „P” (parcare). Necesară pentru oprirea completă a mașinii. În poziția P, roțile sunt blocate, ceea ce împiedică mișcarea.
Poziția „R” (marșarier). Se folosește pentru mersul înapoi. Schimbați în poziția R exclusiv atunci când sunteți complet oprit, pentru a evita deteriorările, poziției „N” (neutru). Rupe legătura dintre motor și roți, permițând mașinii să alunece din inerție sau să stea fără sarcină pe transmisie.
Modul „D” (conducere). Principalul mod pentru deplasări, în care vitezele se schimbă automat.
Modurile de viteze inferioare. La urcări și coborâri abrupte, se pot utiliza modurile „L” sau „2” pentru un control mai bun al mișcării.
Sport (S). În unele mașini există o poziție „S”, care permite motorului să funcționeze la turații mai mari, îmbunătățind timpul de accelerare. Acest mod consumă mai mult combustibil și ar trebui folosit doar când este necesară o accelerare rapidă.
Nu schimbați maneta în „P” sau „R” în timp ce vă deplasați pentru a evita defecțiunile. Regimul „P” poate fi activat doar după oprirea completă.
Astfel, conducerea cu „automat” este cu adevărat mai ușoară, dar necesită cunoștințe și abilități. Respectând tehnicile corecte de plecare, frânare și schimbare a vitezelor, veți asigura siguranța pe drum, veți prelungi durata de viață a cutiei de viteze și veți reduce consumul de combustibil.